Cum să optimizezi o afacere... Pardon să o construiești

Foarte multi oameni cred ca e usor sa fii antreprenor si ca e usor sa contruiesti o afacere. Insa multi nu stiu ca in primi 5 ani, 95%  din afacerile deschise esueaza. Acest lucru se datoreaza unei structuri deficitare si lipsei cunostintelor despre cum ar trebui construita o afacere.

 

CARE ESTE STRUCTURA OPTIMĂ A UNEI AFACERI?

Dupa cum puteti vedea in diagram de mai jos, structura unei afaceri este compusa din 8 parti

  • echipa, misiune, leadership (pe exterior);
  •  cash flow, comunicatii, sisteme, aspecte legale si produse (pe interior).
piramida minune

Privind spre exteriorul triunghiului, care crezi ca este cea mai importantanta dintre cele 3? Raspunsul corect la aceasta inrebare este ca toate sunt la fel de importante, iar motivul pentru care multe firme nu reusesc sa treaca la urmatorul nivel se datoreaza faptului ca acestea nu se concentreaza pe toate cele 3 aspecte, iar antreprenorii devin coplesiti de situatie.

 

MISIUNEA (Care este motivatia spirituala a afacerii si care este mesajul pe care vrei sa-l transmiti publicului?)

Daca nu reusesti sa definesti scopul spiritual al afacerii, atunci probabil ca succesul tau va fi diminuat. Spre exemplu, misiunea celor de la Facebook este “Bring the world close toghether”, adica de a aduce oamenii dragi mai aproape unii de altii, ceea ce au si reusit sa faca. Facebook-ul a creat noi oportunitati atat pentru oameni prin posibilitatile de comunicare cat si pentru afaceri prin posibilitati de promovare.

 

De curand, Mark Zuckerberg a anuntat o serie de modificari cu privire la aceasta platforma, tocmai datorita degenerarii de la scopul pentru care a fost creata. Daca aceasta companie nu avea de la inceput o misiune clar stabilita, spre care sa isi concentreze toate eforturile, probabil Facebook-ul ar fi devenit doar o platforma de socializare sau poate chiar o platforma de comert.

 

Afla mai multe despre aceste modificari in articolul nostru: Isteria modificarilor anuntate de Facebook

 

ECHIPA

Este foarte important sa angajezi oameni buni, pasionati si de la care sa ai ce sa inveti. Lucrul in echipa si colaborarea dintre membrii acesteia va poate aduce succesul. Probabil, unul dintre aspectele cheie cu care foarte multi va veti confrunta este acela de a va invata angajatii sa lucreze in echipa si sa lase la o parte competitivitatea. Foarte multi oameni se alatura fortei de munca cu o mentalitate axata in mare parte pe marirea salariului, promovari, obtinerea de functii sau de birouri mai spatioase, motiv pentru care intra in competitivitate cu colegii de echipa. Totusi, suntem de parere ca atata timp cat competitivitate poate contribui la crestere productivitatii si motivatiei echipei, aceasta este benefica.

 

Ganditiva cand vine vorba de o echipa in armata, un loc in care cooperarea este esentiala pentru supravietuire, daca indivdualismul ar fi promovat in cadrul acesteia, probabil acum nu am mai vorbi despre eroi.

 

LEADERSHIP

Partea de ledership se vede in modul in care functioneaza firma. Daca aceasta se zbate sa supravietuiasca din punct de financiar, angajatii au un moral scazut, productivitatea si veniturile sunt in scadere, iar cheltuielile cresc, trebuie sa ne dam seama ca  acest lucru se datoreaza unei conduceri proaste.

 

De obicei antreprenori aflati in aceasta situatia dau vina pe angajati, pe economie sau pe concurenta. Totusi, cei mai buni si de success antreprenori analizeaza greselile si invata din ele. Datorita acestor probleme inseamna ca trebuie sa renunti la afacerea ta acuma? Nici pe departe! Trebuie sa analizezi greselile pe care le-ai facut, sa inveti din ele si in acelasi timp sa iti dezvolti deprinderile de leadership.

 

Aceste depreinderi sunt usor de invatat prin implicarea in proiecte simple unde sa ai rolul de conducere spre Exemplu: Capitan al unei echipe de fotbal, organizarea unui eveniment caritabil sau participarea la cursuri interactive. Plasandu-te intr-o pozitie de conducere vei dobandi deprinderile de care ai nevoie si iti vei putea crea relatii cu diversi oameni, un aspect mereu benefic in afaceri.

 

PRODUS

De foarte multe ori am auzit persoane spunand ca au o idee extraordinara pentru un produs nou. Chiar si cu o analiza bine orientata asupra pietei, unele produse dau gres. Conform piramidei afacerii, produsul ocupa cea mica parte. Desi este foarte important, el reprezinta unitatea cea mai putin importanta in structura unei afaceri. Poate ti se pare ciudat acest lucru, dar gandeste-te ca lumea e plina de produse si idei de produse extraordinare, dar multe dintre acestea nu ajung pe piata niciodata sau si daca ajung, mor repede.

 

 Foarte multi antreprenori se concetreaza pe produs, investesc bani asteaptand un prototip, il primesc si nu sunt multumiti si astfel au pierdut banii si timp concentraduse pe un sigur lucru. Concentrarea pe echipa, leadership si restul structurii piramidei vei obtine rezultate mai satisfacatoare. Acest triughi al structurii afacerii este un instrument in jurul caruia multi antreprenori de success si-au modelat companiile.

 

ASPECTE LEGALE

In afaceri nu vei putea activa fara acorduri legale care sunt esentiale pentru definirea si crearea produselor. Prin intermediul patentatelor, a marcilor comerciale si al licentelor, o companie isi construieste proprietatea proprie ceea ce adauga valoare si asigura protectia companiei. Fara o echipa legala si fara acorduri legale bine puse la punct s-ar putea sa apara probleme mari ce te pot costa bani.

 

SISTEME

O afacere este un ansamblu de siteme si cu siguranta toti suntem de acord in aceasta privinta. Nicio afacere nu va creste vreodata dincolo de capacitatile fondatorului daca nu va fi alcatuita din sisteme. Daca luam exemplul corpului uman sau al unei masini vom vedea ca sunt alcatuite din mai multe sisteme. Organismul uman este alcatuite din sistemul osos, sistemul nervos, sistemul digestive, sistemul endocrin etc. Nu le insiram pe toate, dar ati prins idea nu? Si in cazul masinilor e la fel. Toate aceste sisteme functioneaza impreuna alcatuind un sistem principal care in cazul nostru este afacerea. Doar ca in afaceri sunt sisteme de contabilitate, de comunicare, legale, de aprovizionare, de productie, de distributie etc. Intreaga afacere se sprijina pe functionarea eficienta a sistemelor sale si este suficient ca unul dintre sisteme sa se blocheze sau sa nu mai functioneze efecient si toata afacerea va fi blocata.

 

Imagineaza-ti ca ai in plan sa iti dezvolti afacerea, dar sistemul contabil refuza sa cheltuiasca bani pe marketing si dezvoltare tehnologica in incercarea de a face economii. Probabil ne dam cu toti seama ca rezultatul este unul dezastros. De aceea este bine sa ne concentram pe fiecare sistem al afacerii si in momentul in care ceva nu functioneaza cum trebuie sa gasim problema si sa o solutionam.

 

COMUNICAȚII

In general ca antreprenor trebuie sa comunici foarte bine si sa vorbesti multe “limbi”. Si cand spunem “limbi”, ne referim la limbajele din afaceri. Acest lucru presupune sa folosesti limbajul legii, in acelasi timp sa utilizezi limbajul contabil, imobiliar, de marketing sau de internet. In acest mod vei putea fi un lider si vei putea sa porti conversatii semnificative si sa iei decizii calculate.

 

Multi dintre antreprenori au lucrat inainte in cadrul altor companii in care poate s-a intamplat ca liderul sa fie total pe dinafara si sa nu aiba habar de ceea ce facea fiecare din subalternii sai. Acesta este un exemplu de lider care nu si-a facut timp sa invete limbajul calitatii voastre, o greasala grava in afaceri. Bineinteles ca invatarea limbajului afacerii necesita timp si exercitiu. Este asemnatoare cu invatarea unei limbi straine si cea mai buna metoda de a invata o limba straina este calatoria peste hotare si cufundarea in cultura respectiva. In cazul  afacerilor e la fel. Incepe sa asculti, sa intelegi si sa vorbesti limba repectiva incepand prin discutii cu angajatii sau colaboratorii tai. Daca inca esti in faza de inceput cu sigurata ai un contabil, deci ai putea incepe in a discuta cu el si a intelege “limba” pe care o vorbeste. 

CASHFLOW

Cash Flow-ul intitulat si “ceea ce iti ramane  cand tragi linia”, constituie partea de jos a triunghiului. Iar daca tot am vorbit despre masini si corpul uman, cash flow-ul il putem aseman cu combustibilul sau cu fluxul saguin. Fara bani, sange sau combustibil afacerea, corpul respectiv masina nu vor mai functiona. In acealsi timp un corp poate sa sangereze, o masina poate sa piarda combustibil, iar o afacere poate sa piarda bani. Un alt rol al tau ca antreprenor este sa  asiguri ca exista suficienti bani care sa alimenteze cele 8 unitati si in acelasi timp sa menti afacerea profitabila.

 

Concluzionand, ca antreprenor, cand construiesti o afacere trebuie sa te concetrezi pe toate cele 8 parti daca iti doresti sa obti profituri.  Stabileste-ti scopurile si tinteste sus. Fii convins ca poti sa atingeti orice obiective, indiferent cat de marete ti se vor parea la inceput. Daca ai avut curaj sa o iei pe acest drum al antreprenoriatului, concetreaza-te in construirea sau eficinetizarea celor 8 parti, fii inovativ si ofera experiente oamenilor.

 

Daca ti s-au parut interesante informatiile din acest articol, nu uita sa il share-uiesti si prietenilor!

 

Abonează-te la Newsletterul nostru