Protejarea datelor personale pe Facebook

De la utilizatorii de rand, la proprietarii de afaceri ce sunt prezenti in mediul online, cu totii am fost informati cu noile schimabri legislative cu privire la protejarea datelor personale atât pe rețelele de socializare cât și pe site-uri si magazine online.

 

DE CE SE PUNE PROBLEMA PROTEJĂRII DATELOR PERSONALE?

În ultima perioada, a fost scoasă la iveală o informație conform căreia o firmă de analiză a datelor online a folosit în scop ilegal datele a milioane de cetățeni în scopuri electorale, în urmă cu câțiva ani. Cum a fost posibil acest lucru? Ei bine, angajații de la firma numită Cambridge Analytica au dezvoltat o aplicație prin care utilizatorii Facebook erau plătiți să facă anumite teste de personalitate, iar datele colectate urmau să fie folosite în scopuri academice. Ceea ce utilizatorii nu știau era faptul că datele lor și ale prietenilor din mediul online erau colectate și utilizate în alte scopuri.

 

Se zvonește că s-au cules în special informații referitoare la cetățenii americani, realizandu-se astfel impartirea pe tipologii. Acest lucru le-a permis celor ce se ocupau de campania electorala a lui Donald Trump să conceapă mesaje personalizare în mediul digital pentru fiecare dintre acestea, în scopul influențării alegerilor electorale. 

Donald J. Trump Campaign Poster 2016 No. 2

Acest lucru a fost posibil deoarece Facebook nu luase măsuri prea drastice de protejarea datelor personale. Este de la sine înțeles că încrederea utilizatorilor în Facebook a scăzut, însă Mark Zuckerberg ne asigură că se vor lua măsuri împotriva celor de la Cambridge Analytica și că se vor face anumite schimbări în platformă care vor crește gradul de securitate al datelor.

 

Una dintre măsuri ar fi verificarea tuturor aplicațiilor și înlăturarea acelora care folosesc în scopuri ilegale datele utilizatorilor. Dacă o aplicație nu a mai fost folosită de mai mult de 3 luni, datele colectate de aceasta nu vor mai putea fi folosite. O altă schimbare se referă la faptul că utilizatorii unei aplicații își vor da permisiunea ca datele să le fie folosite în momentul în care rulează respectiva aplicație. Pentru ca totul să fie transparent, va fi mult mai ușor să observăm la ce aplicații suntem conectați prin Facebook și ce informații permitem să distribuim în cadrul lor.

 

Facebook a început deja implementarea unor măsuri pentru protejarea datelor personale, urmând ca în curând folosirea platformei să fie din ce în ce mai sigură.

Cu toate că Mark Zuckerberg și cei din echipa sa aduc permanent îmbunătățiri și depun eforturi pentru protejarea informațiilor utilizatorilor, este posibil să mai ai unele rețineri și temeri. Așadar, pentru a putea utiliza în condiții sigure Facebook-ul, îți recomandăm câteva măsuri de securizare a contului și a datelor personale:

 
  1. Modifică setările de confindențialitate astfel încât doar prietenii să îți poată vedea postările;

  2. Monitorizează în permanență fotografiile în care ești etichetat-în cazul în care observi o fotografie în care ești etichetat împotriva ta, nu ezita să înlături eticheta sau să îi ceri persoanei care a postat-o să o elimine;

  3. Nu face publice informații precum numărul de telefon, adresa de e-mail sau adresa la care locuiești;

  4. Nu folosi o parolă prea simplă sau banală; încearcă să incluzi cel puțin o majusculă, 2 numere și un simbol;

  5. Fă-ți profilul privat și nu accepta cereri de prietenie decât de la persoane pe care le cunoști;

  6. Ai grijă ce aplicații accesezi de pe Facebook- unele pot transmite datele personale unor firme de publicitate;

  7. Nu împărtăși locația în care ești și cu atât mai puțin nu îți da check-in de acasă; nu vrei ca oricine să știe unde locuiești și nici când ești sau nu acasă.

gdpr

O altă noutate pentru acest an este legată de GDPR (General Data Protection Regulation), un regulament pentru protecția și transparența datelor, care va intra în vigoare din 25 mai 2018 în toate statele din UE.

 

Afacerile online vor trebui să fie atente la modul în care vor culege informații despre utilizatori. Ca noutate, datele personale se vor defini inclusiv ca acele date care pot duce direct sau indirect la identificarea unei persoane: nume, date despre locație etc. Astfel, pentru a li se colecta anumite date, utilizatorii vor fi nevoiți să își dea acordul ca o acțiune afirmativă și luată în cunoștință de cauză și nu implicit cum se întâmplă în prezent.

 

În momentul de față, un număr destul de mic de companii au capacitatea de a se alinia la cerințele GDPR. Cert este faptul că cei care nu o vor face vor putea fi pasibili de amenzi de până la 20 milioane de euro sau 4% din cifra de afaceri.

 

În cazul în care deții o afacere online, îți recomandăm să te informezi în legătură cu acest subiect și să realizezi un audit de date în cadrul companiei pentru ca informațiile colectate să fie în acord cu acest nou regulament.

 

Tu ce măsuri ai luat pentru protejarea datele personale sau pentru a le proteja pe cele ale utilizatorilor site-ului tău?

 

Abonează-te la Newsletterul nostru